måndag 27 april 2009

Lavendel en klassiker

Oh, vad härligt det doftar av lavendel och så mycket man kan göra med den också. Lavendelsocker, lavendelskorpor, strutar, tvålar, doftpåsar, dofthjärtan. Jag har en helt underbar kökstvål i butiken som tar bort doft av vitlök (som ibland också kan lukta riktigt gott) och annat skrot på händerna. Jag har min tvål på ett fint fat bredvid diskbänken och i början så hade jag den bara som dekoration med ett spetsband knutet runt om men så i helgen när jag gjorde potatis, sötpotatis, morötter och vitlök i ugn med olivolja och härliga kryddor doftade mina händer för mycket vitlök och då knöt jag upp spetsbandet och premiärade min tvål. Perfekt. Jag skulle gärna vilja ha ett stort land med bara lavendel plantor. Ett år hittade jag vit lavendel och köpte mig två plantor varav den ena inte överlevde medans den andra ger jättefina vita lavendel blommor. I år skall jag försöka hålla utkik efter dem igen. Hoppas dem finns!

Inga kommentarer: