måndag 9 februari 2009

Semlor mmmmmmm


Här är ett bra recept som jag använder mig av när jag bakar semlor.

Smält 100 gram smör och tillsätt 5 dl mjölk, låt bli fingervarmt.
Lös upp 1 pkt jäst i den ljumma vätskan. Tillsätt 1 tsk salt, 2 tsk kardemumma, 1 dl strösocker och ca 12 dl vetemjöl. Blanda väl, degen ska inte vara för satt
Låt jäsa 30 minuter.
Baka ut till 10-15 släta bullar, beroende på hur stora semlor du vill ha. Undvik att knåda degen i mera mjöl, baka bara ut i lite mjöl på bordet. Lägg på bakpappersklädd plåt.
Jäs i ytterligare 20 minuter.
Grädda i ca 12 minuter i 225 grader.
Låt kallna.
Mixa 100 gram sötmandel med 0,5 dl florsocker och 0,5 dl strösocker, tillsätt 1 dl vispgrädde och 3 droppar bittermandelessens. Mixa till en slät smet.
Skär av ett lock på bullarna, gröp ur något och lägg inkrämet i fyllningen.
Blir fyllningen för tjock så fyll på med lite vispgrädde till önskad konsistens.
Fyll i bullarna. Lägg på en rejäl klick lättvispad grädde och locket. Sikta florsocker över semlan.

Hela familjen tycker om semlor. Favoriten här hemma är när jag blandar mandelmassefyllningen med grädden som grodsemlorna är som man köper färdiga. Dem är också jättegoda tycker jag.
Jag och en av pojkarna vill gärna äta semla med varm mjölk medan de andra föredrar semlan som den är.
Muummmmsssss!

Inga kommentarer: