måndag 3 juni 2013

Jag gillar att baka o önskar jag gjorde det liiite oftare. I förra veckan hade min minsta son uppvisning på skolan och då bakade jag en smulpaj (alldeles varm o god) och tog med på picknicken! Först hade jag gjort en sallad som Charlie älskar med olika såser o efterrätten var alltså denna paj med vaniljsås.
Jag dubblade ingredienserna så att det blir mycket smulis på pajen för det tycker jag är gott! Fyllningen bestod av ett äpple, rabarber - finhackat som jag värmde som hastigast med vaniljsocker, kardemumma och kanel. Även lite potatismjöl som hjälper till att ta bort lite av de vattniga från bären. Därefter rörde jag i några skivade jordgubbar. I med bären i min fina vita form och över ett rejält lager med smulis! Den blev jättegod o smaskig. Passa på nu när det finns rabarber i de flesta trädgårdar och har ni inga själv brukar det finnas några snälla människor som man fråga om man får typ som grannar, jobbarkompisar, föräldrar på skolan... Eller som hände oss igår - det knackade på dörren o utanför stod två tjejer o frågade om vi hade rabarber som de kunde få att baka rabarberpaj till sin mamma med. Här är mitt grund recept:

Tant Elwiras Smulpaj
  • 125 g smör eller margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 3-4 dl skivad eller hackad frukt eller bär
  • 1/2 -1 1/2 dl socker till bären
  • ev. 1-2 msk potatismjöl

Gör så här:


Sätt ugnen på 200-225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna i mjöl- och sockerblandningen tills det bildar en grynig deg. Barnfingrar är utomordentligt i detta fall!

Smöra en pajform med 24-26 centimeter i diameter. Lägg i frukt eller bär och sockra lite lätt. Använder du rabarber eller något syrligt bär krävs mer socker, cirka 1/2 deciliter, samt 1-2 matskedar potatismjöl som strös över bären eller frukten för att undvika att pajen blir vattnig.

Fördela sedan smuldegen över frukt eller bär och grädda pajen i cirka 20 minuter tills den fått fin färg. Servera gärna med vaniljsås eller vispad grädde.

Ät o Njut!



1 kommentar:

Fågel Blå sa...

Åhhhhhhhhhhhhhhh den ser läcker ut!
Och tack frö du delar med dej av receptet!

Önskar dej en härlig dag!
Kramar Kathrine